Sunday, January 23, 2011

why make films?


Sometimes we artists lose sight of why we spend most of our spare time, our hard-earned money and our creative energy doing something that will bring us little or no reward. Here are a few of my reasons:

-       To travel to another time or place
-       To make thinking people feel and feeling people think
-       To remind people that things could be better
-       To remind people that things could be worse
-       To remind people they’re not alone
-       To forget your own problems and worry about someone else’s for a change
-       To revisit your greatest regret and make it right
-       To experience something that will hopefully never happen to you in real life
-       To say and do things you wouldn’t actually be able to in real life
-       To ask questions, not to answer them
-       To expose the beauty and the ugliness in humanity
-       To see something that was once a scribble on a page come to life before your eyes

What are yours?

3 comments:

  1. These are some great reasons, Lea.

    As a viewer, I also value films (docs or drama) that teach one about a different culture. Such films are particularly essential is smaller centers where the population is relatively homogeneous. I have some fond memories of watching foreign films in the RPL theatre, with people from the culture depicted on screen and (never enough) interested others.

    Not necessarily a reason I make films - but nevertheless an important reason for such films to be made: To promote respect for other cultures and to allow the (North American) viewer to see beyond the political rhetoric. Countries like Iran, Turkey, South Korea, China, Vietnam immediately comes to mind (just to name a few). So many great films and filmmakers.

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  2. Here are mine:

    Pourquoi écrire ?
    Pour avoir ces conversations que je n’aurai jamais
    Pour inventer des villes et des identités
    Pour changer le cours de mon histoire
    Pour le glamour et l’art Deco
    Pour les années 20
    Pour le regard de Louise Brooks
    Pour le Manhattan de Woody Allen
    Pour le rire sale de Bukowski
    Pour les récits de Jack Kerouac
    Pour la musique
    Pour les muffins, les cupcakes et l’odeur des cafés du mile end
    Pour l’immense solitude sans nom qui se lit sur certains visages
    Pour la distance incommuniquable qui sépare les êtres
    Pour un regard complice entre 2 étrangers
    Pour les rencontres anodines
    Pour l’architecture du Vieux-Montréal
    À la mémoire du Golden Square Mile
    À la mémoire de Chris Marker
    Au temps qui s’use
    Pour le Tacoma Bridge
    Pour l’œil poétique de Guy Maddin
    Pour la délicatesse de la cuisine japonaise
    Pour les secondes éternelles d’Arvo Part
    Pour le poulet de romados
    Pour les jeans cigarettes
    Peindre notre époque, celle de la surconsommation de masse, en ligne
    Pour la bouteille de pinot noir qui a glissé sous mon bras et qui s’est écrasée sur le trottoir
    Qu’est-ce qu’on fait maintenant ?
    London Paris Tokyo New York
    Pour les matinées au lit
    Pour les petits pots de confiture à l’automne
    Pour la première neige

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  3. All marvelous reasons! Thank you!

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